Foccacia

Detta recept på foccacia hittade jag i Leila Lindholms underbara bok A piece of Cake. Detta var första gången jag bakade brödet, nybörjartur eller ej, men jag måste erkänna att blev fantastiskt gott! Som smaksättning valde jag rödlök och färsk timjan till det ena brödet medan jag smaksatte det andre med tomat, rödlök, parmesan och färsk timjan.

Foccacia
25 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
1/2 dl olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7-8 dl vetemjöl special
Olivolja och flingsalt till plåten och utbakning

Smula jästen och vispa ut den med vattnet, olivoljan, honungen och saltet. Tillsätt vetemjölet pö om pö och arbeta samman en deg, knåda i 5 minuter. Jäs degen till dubbel storlek i cirka 45 minuter. Dela sedan degen i två delar, knåda och forma var del till en boll och platta ut dem tills de är cirka 1 1/2 cm tjocka. Lägg bröden på en oljad plåt med lite flingsalt i botten och låt jäsa i ytterligare 30 minuter. Sätt sedan fingrarna i degen så att det formas en massa hål, ringla över generöst med olivolja, strö över flingsalt och den smaksättning du valt. Låt bröden gräddas i 10 minuter i mitten av ugnen på 225 grader.


Bara fantasin begränsar smaksättningarna på detta bröd.


Variationerna är oändliga, smaksätt exempelvis med oliver.


Eller varför inte potatis, fetaost, vitlök eller chili.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0