Mjuk Äppelkaka i Långpanna

Denna kaka har min mamma bakat så länge jag kan minnas och kombinationen äpple och kanel är en av mina absoluta favoriter. Att den dessutom är enkel är baka och ger många bitar är inte heller dumt!

Mjuk Äppelkaka i Långpanna
4 stora äpplen
8 dl vetemjöl
5 dl socker
5 tsk bakpulver
5 tsk vaniljsocker
200 gram smör
3 ägg
4 dl mjölk

Skala och skiva äpplena. Blanda mjölet, sockret. bakpulvret och vaniljsockret. Smula sedan ned smöret och blanda ordentligt. Ta bort cirka 1 1/2 dl av mjölblandningen och spar till senare. Vispa samman äggen och mjölken och rör ned i mjölblandningen. Häll smeten i en smord långpanna och lägg över äppelskivorna. Strö över mjölblandningen och avsluta med att pudra med kanel. Låt kakan grädda i cirka 20 minuter i 200 grader. Låt kakan svalna innan du skär den i rutor.


Kakan lämpar sig perfekt för att frysas in.


Låt kakan svalna helt innan servering.


Kakan blir väldigt saftig och hållbar.

Kommentarer
Postat av: Matthew

gud , va gott det ser ut båda fluffigt och saftigt. det få jag försöka göra. Tack för tipsen!! Mat-Matte

2009-07-30 @ 15:30:09
Postat av: Mia

Tack för titten i min blogg och jag måste verkligen säga detsamma! Denna kaka såg verkligen god ut. Den kommer provas så fort jag har äpplen hemma =)

2009-07-30 @ 20:16:26
URL: http://enbondhustrusgodispase.blogspot.com
Postat av: Susanne

Denna kakan ser mycket god ut! Jag som inte är en sådan van bakare har bara några frågor: Smöret ska det inte vara smällt när man blandar det med mjölet...? Vart i ugnen ska kakan stå? Väldigt tacksam för svar:)

2010-05-15 @ 23:58:28
Postat av: ingrid svensson

Precis ett sådant recept som jag behövde!! Jag har bakat 2 satser idag till en stor fest imorgon och den levde verkligen upp till förväntningarna (provsmakade givetvis lite innan jag gjorde kaka nr 2, mmmmm...)Lättbakad och supergod!

2011-08-19 @ 16:15:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0